Askonsdagen

Nu var det av olika anledningar längesen jag bloggade. Men jag kände idag att det här var ett bra tillfälle att börja igen. Det här är nämligen askonsdagen, första dagen i fastan. Jag har aldrig haft så bra koll på fastan och aldrig tänkt så mycket att kristna fastar, men nu när jag går på Bjärka-Säby är det mycket fokus på fastan för dem som lever och arbetar här och vi har fått mycket info om det, så jag kände att det är nog en bra sak att göra ändå!

Vad är anledningen till att vi kristna fastar då? Jag citerar Peter Halldorf, pingstpastor: "När vi fastar väljer vi bort något bra för att välja till någonting bättre" Alltså kommer jag nu att fasta fr o m idag t om påsk.

Sen är frågan: Vad ska man fasta ifrån? I Katolska fastan fastar alla från kött. Det är någonting som är bra och för vissa funkar det säkert bra, men jag känner inte att det är någonting som passar mig, mest för att jag inte äter bönor (okej, jag gillar dem inte, men jag skulle antagligen inte äta dem om jag var tvungen heller). Det är inte grejen heller att man måste fasta från kött eller att man inte får äta någonting innan solnedgången. Jag valde därför att fasta från två grejer som jag tror att det är väldigt nyttigt för mig att fasta från:
Det första jag tänker fasta från är Facebook. Jag kommer alltså inte att vara inne på facebook förän i påsk. Anledningen till det är att jag känner att man lätt går in på det lite för ofta och man bara slöar runt där och det tar tid. Nu för tiden får man all information man behöver om folk via fb och behöver därför inte prata med varandra lika mycket och när man träffas är det därför svårt att veta vad man ska prata om, för man vet redan så mycket om vad den andra har haft för sig. Jag kommer därför i stället för att vara inne på facebook att fokusera mer på Gud.
Den andra grejen jag fastar från är sötsaker. Här på bjärka fikar vi två gånger om dagen, varav eftermiddagsfikat består av någon bulle, kaka eller liknande. Det händer även ofta att vi köper godis och grejer på helgerna. Jag tänker att jag kommer må mycket bättre om jag börjar äta sundare, så det är också någonting som jag tänker avstå från fram till påsk.
Sedan är det en grej som jag inte kommer avstå från, utan i stället lägga till för att få mer fokus på Gud. Här på Bjärka ber man tideböner fyra gånger om dagen (Man läser psaltarpsalmer som egna böner och sjunger och ber) Vi får vara med på alla och har möjlighet att vara med på alla utom den klockan 12, då vi har lektioner. Jag tänker försöka gå på de flesta av dem som är klockan halv 9 på kvällen. De är ett bra avslut på dagen och man varvar ner och får lägga sin ande i Guds hand inför natten. Det tror jag kommer stärka min relation till Gud väldigt mycket!
Sen var det ju det här med Askonsdagen. I kväll hade vi en askonsdagsmässa. Det är ganska annorlunda från en vanlig mässa. Varje palmsöndag har man cederkvistar som man använder i gudstjänsten. Efteråt bränner man dem och blandar dem med olja. Sen när det är dags för den här askonsdagsmässan tar prästen/pastorn den och smörjer in ett kors i pannan på folk som en välsignelse. Det är även nattvard och liknande och mycket förberedelse och bön inför fastan. En mycket speciell upplevelse som jag antagligen inte kommer få vara med om så många fler gånger!
Så nu tänker jag att jag ska skriva några blogginlägg under fastan och berätta hur det går!
Hej då så länge
God bless


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0