Utbildning

Som jag skrev i förra inlägget läser jag till lärare. Jag går på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Jag tycker att det är fantastisk skola! Bra gemenskap, familjär stämning, bra föreläsningar... Toppen!
Det jag har känt sedan jag började leta upp lärarutbildningar är att det är så lätt att komma in! Intagningspoängen på högskoleprovet har varit typ 0.3 (Om man slumpar får man något sånt) och till och med ännu lägre vid andra antagningen. Det tycker jag är skandal! Jag anser att lärare är ett av de viktigaste yrkena som finns, för om det inte finns några lärare är det ingen som lär sig något annat yrke och då fungerar inte samhället! (Visst, man kan lära vidare i generationer som man gjorde förr i tiden, men det blir då väldigt stora klyftor mellan de som kan mycket om något och de som inte är så duktiga)
 
Men nu igår pratade de om just det här på Svt, Jönköpingsnytt! HLK är nämligen den första lärarutbildningen som har valt att använda sig av en godkänt gräns för folk som kommer in på högskoleprovet! Detta tycker jag är helt fantastiskt då vi behöver få upp lärarstatusen och det går inte om det är något som många ser som en utväg ifall de inte kommer in någon annanstans, eftersom det är så lätt att komma in!
 
Jag är aktiv i Lärarförbundets studerandesektion på skolan och jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att engagera mig och säga min åsikt i bland annat denna fråga.
 
Så det var lite av mina tankar runt min utbildning! Jag hoppas på att läraryrket ska få allt högre status eftersom det är ett av de viktigaste som finns!
 
När jag var och rekade vid skolan för första gången förra sommaren! Har inte för en sekund ångrat att jag började här!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0