Tidebön och fångar

Det här har varit en händelserik dag. Det började med cellospel att vakna till (alarm på mobilen), fortsatte med att sjunga jullåtar när vi gjorde i ordning oss och sen började dagen. Efter skolan städade vi, fikat innehöll tårtan (målet runda och goa kommer närmare!) och sen har vi mest tagit det lugnt.

Jag tänkte sen idag att jag skulle gå på bön på kvällen. Jag har varit här i ca en vecka, men fortfarande inte gått på någon bön, så det kändes som att det var dags. Jag och två klasskompisar gick dit och det var helt annorlunda från vad jag var van vid. Brödraskapet och husfolket satt uppdelade tjejer/killar längst fram, husfolket hade på sig kåpor (typ munkstil) och vi bad tidböner (man ber stycken från psaltaren, och inte bara säger det utan sjunger det, väldigt speciellt!) och sen bad de lite olika och delade upp det och liknande. Det är verkligen inte något som jag är van vid och det kändes ganska konstigt och annorlunda (annorlunda och speciellt är nog bra ord att beskriva att vara här, precis som min klasskompis kompisar hade sagt till henne), men samtidigt var det häftigt att göra det.

Sen satt vi och pratade lite och så, sen gick vi upp till övre salen och gick på bön igen (det var dock två och en halv timma emellan), då satt vissa på knä framför ett typ av altare och det var också tidebön, men nu använde man även ikoner för att man skulle kunna fokusera bättre på sin bön.

Detta blev lite för mkt nytt för mig, så när jag kom tillbaka till annexet ringde jag först till min syster och sen till min pappa och då kändes det lite bättre. De satt båda och tittade på fångar på fortet, så jag beslöt mig för att göra det också. Det var väldigt likt när vi var små, med samma programledare, samma dvärgar, samma typ av grenar och liknande, så det var väldigt roligt och jag mådde sen bättre.

Nu sitter jag med några tjejer från klassen och dricker lite te och bara tar det lugnt, det känns väldigt skönt att bara kunna sitta här och hänga och vara sig själv!

God bless


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0